Wanhassa vara parempi – Väsyykö niskanne töissä?

Tuossa taannoin kirjahyllyä siivotessa osui käsiini nippu vanhoja naistenlehtiä, joiden olemassaolon olin jo oikeastaan ehtinyt unohtaa. Niinpä illan tullen uppouduin 1930-luvun naisten maailmaan ja sukelsin ihanan nostalgian pariin. Monet näissä lehdissä käsiteltävät aiheet osoittautuivat yllättävän ajankohtaisiksi vielä tämän päivän lukijallekin, tosin oman aikakautensa ilmiöillä ja vivahteilla höystettynä.

Itse teen päätetyötä ja istun siis käytännöllisesti katsoen lähes koko päivän koneen ääressä. Olen monta kertaa miettinyt, että vaikka kuinka aktiivisesti harrastaisi liikuntaa vapaa-aikana, ei vapaa-ajan harrastetoiminta riitä kompensoimaan staattisen istumatyön tuki- ja liikuntaelimille työpäivän aikana syntyneitä haittoja.

Nykyään on jo hyvin tunnettu tosiseikka, kuinka suuri merkitys istumatyöläisen hyvinvoinnin kannalta on säännöllisesti työpäivän aikana toteutettu taukojumppa. Se tuli kuitenkin hieman yllätyksenä, että istumatyöläisen hyvinvoinnista oltiin kovasti huolissaan jo 1930-luvulla.

Väsyykö niskanne työssä?

”Mitä minun pitäisi tehdä, kun niskani puutuu”, kysyvät usein istumatyöntekijät. Ja kukapa ei olisi joskus tuntenut pistävää väsymystä, joka vähitellen leviää puutumukseksi kaulaan, kunnes vihdoin pääkin tuntuu raskaalta ja jäykältä. Mistä tämä puutumus sitten johtuu?

Tavallisesti sen aiheuttaa huono verenkierto. Eteen kumartuneessa asennossa ei rintakehä pääse vapaasti laajenemaan, hengitys on lyhyttä ja tästä johtuen veri kiertää päässä hitaasti. Ajatustyössä jää näin väsymysaineita aivoihin, työ ei suju ja pää on raskas.

Jotta vaivasta päästäisiin täytyy koko ruumiin saada runsaasti liikuntaa: reipasta kävelyä murtomaalla, voimistelua, hiihtoa, ratsastusta ynnä muuta sellaista. Pelkkä liikunnan harrastaminen ei kuitenkaan riitä. Väsymyksen alkaessa suorittakaa välittömästi seuraavia liikkeitä:

Liike 1 Seiskää jalat vähäisessä haara-asennossa ja pyöritelkää käsiä vartaloa kiertäen. Vasen käsi viedään alhaalta kauas taakse ja ylös vartalon niin ikään kiertyessä vasemmalle, oikean käden laskeutuessa samanaikaisesti edestä alas. Sitten liike suoritetaan päinvastaiseen suuntaan. Tämän jälkeen lasketaan rauhallisesti kuuteen, sitten nopea polvien notkistus ja ojennus, jonka jälkeen kierrot voidaan aloittaa alusta. Taidon kasvaessa liike suoritetaan nopeammassa tahdissa.

Nyt ei ihan aukee, miten päin tässä piti kiertää ja kääntää…

No, tästähän se lähtee 🙂

Liike 2 Istuen pään kieputusta rauhallisesti ympäri täysin rentona. Liike lopetetaan koko selkärangan venytykseen, minkä pitäisi poistaa tehokkaasti pyörrytyksen tunnetta.

Liike 3 Istuen hartiain voimakas jännitys ylös ja vähän taakse, jonka jälkeen rento pudotus alas.

Liike 4 Tuolin etureunalla istuen hartiain venytys taakse. Kun ne ovat mahdollisimman kaukana, vedetään hitaasti kyynerpäät taakse ja viimeksi koko olkavarsi. Liike alkaa siis olkapäistä ja jatkuu vähitellen kyynerpäihin, ranteisiin ja sormiin asti. Lopuksi kädet suorina selän takana, sormet toisen käden sormien lomassa ristissä, koetetaan vielä kohottaa käsiä ylöspäin.

Harjoituskierros kotioloissa 🙂

Olen kokeillut työurani aikana monenlaisia taukojumppaohjeita, toiset niistä ovat miellyttäneet minua enemmän, toiset taas vähemmän. Ihan uteliaisuudesta päätin tämän viikon jumpata työpöydän ääressä 1930-luvun tyyliin. Täytyy sanoa, ettei tämä edellä esitetty ohjeistus ollut ollenkaan taukojumppaohjeiden heikoimmasta päästä.

Minun on joskus hieman vaikea hahmottaa asioita ja niinpä ensimmäisen liikkeen suuntimia jouduin kirjallisen ohjeistuksen pohjalta miettimään ihan toden teolla, mutta muuten tämän nostalgisen taukojumpan etuna oli ehdottomasti helppous ja yksinkertaisuus. En mene sitä nyt suoralta kädeltä väittämään, että wanhassa olisi vara parempi, mutta ihan varteenotettava vaihtoehto tämäkin.

Mukavaa viikonloppua toivotellen, SusannaK

Tekstilähde: Kotiliesi No 2 vuodelta 1936

Haluatko saada uunituoreeltaan tiedon keski-ikäisen sunnuntaihölkkääjän seuraavasta blogipostauksesta. Mikäli haluat seurata edesottamuksiani urheiluharrastuksen parissa, ota seurantaan Facebook-profiilini

https://www.facebook.com/SusannaK-Rakkaudesta-lajiin-2760697964003949/

Voit seurata blogiani myös https://www.blogit.fi/susannak

Follow my blog with Bloglovin

Please follow and like us:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *